Scroll to top

دوچرخه سواری و COVID-19

دوچرخه سواری و COVID-19

مزایای استفاده از دوچرخه در دوره های همه گیری

 به طور کلی، ارزیابی شیوع COVID-19 در جهان نیاز به درک جامع و دقیقی دارد و تمرکز بر تاثیرات این بحران بر صنعت ورزشی در کشورها، به ویژه فعالیت های بدنی، مهم است. بنابراین، یکی از مباحث قابل بررسی در این دوره، انجام فعالیت های سالم با توجه به فاصله گذاری اجتماعی است، لذا استفاده از دوچرخه به عنوان یک راه حل مناسب موقتی در نظر گرفته می شود. 

درک مزایای دوچرخه سواری، نشان دهنده نگرش ما نسبت به دوچرخه سواری و سایر روش های حمل و نقل است.  موارد زیر تحلیل برخی از مزایای دوچرخه سواری است:

۱- مزیت انگیزشی:

اهمیت و تأثیر بالای مزیت انگیزشی نشان دهنده ارزش استفاده از دوچرخه در بین کاربران آن است. نگرش ها و محدودیت های فردی مهمترین عوامل تعیین کننده دوچرخه سواری هستند.  این را می توان مهمترین عامل برای کاربران دوچرخه در مقایسه با حمل و نقل عمومی در هنگام شیوع COVID-19 دانست. در نتیجه، توجه به نیازهای انگیزشی کاربران در برابر استفاده از دوچرخه از اولویت های اساسی تصمیم گیرندگان است.

۲- مزیت سلامتی:

اهمیت و تأثیر فواید سلامتی نشان دهنده ارزش بالای استفاده از دوچرخه در بین کاربران آن است.  دوچرخه سواری می تواند انتظارات سلامتی کاربران خود را برآورده کند.  استفاده از دوچرخه در بهبود سلامت و رفاه شهروندان موثر است و به آرامش و کاهش استرس ، به ویژه در هنگام شیوع COVID-19 کمک می کند ، در عین حال به آنها در حفظ تناسب اندام و بهبود آمادگی جسمانی در حین قرنطینه کمک می کند.  Mueller و همکاران  (2015) اظهار داشتند که تأثیر افزایش فعالیت بدنی بالاترین برآورد را در مزایای سلامتی دارد، که بسیار بیشتر از اثرات مضر حوادث رانندگی و آلودگی هوا بر سلامتی است.  بنابراین، توجه به این جنبه از مزیت در مقایسه با حمل و نقل عمومی در زمان COVID-19 می تواند علاوه بر کمک به کنترل شیوع گسترده این بیماری، سیستم ایمنی بدن کاربران را نیز بهبود بخشد.

۳- مزیت زیست محیطی:

اهمیت و تأثیر مزایای زیست محیطی نیز نشان دهنده ارزش بالای استفاده از دوچرخه در بین کاربران آن است.  دوچرخه سواری به عنوان وسیله ای برای حمل و نقل ، در مقایسه با حمل و نقل عمومی برای محیط زیست مفید است.  از نظر مصرف انرژی بسیار کارآمد است و می تواند آلودگی محیط زیست را از طریق فرآیند تولید سازگار با محیط زیست به حداقل برساند.  QiuوHe در سال ۲۰۱۸ در تحقیقات خود نشان دادند که استفاده از دوچرخه به طور قابل توجهی باعث کاهش ترافیک، کاهش مصرف انرژی، کاهش آلایندگی و به طور کلی حفاظت از محیط زیست می شود. از آنجا که استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی باعث آلودگی محیط زیست می شود و عامل قابل توجهی در شیوع بیماری است، استفاده از دوچرخه عامل اساسی در این مسئله است.

 ۴- مزیت اجتماعی:

اهمیت و تأثیر نسبتاً متوسط ​​مزیت اجتماعی نشان می دهد که با آگاهی و افزایش آن در مورد محیط زیست و همچنین روش های ایمن حمل و نقل در هنگام شیوع بیماری های همه گیر، می توان کاربران بیشتری را به استفاده از دوچرخه تشویق کرد.  جذب مخاطبان خاص و ایجاد نگرش های بهداشتی و سلامتی در آنها می تواند منجر به افزایش کاربران دوچرخه شود.  Xing و Handy در سال ۲۰۱۱ اظهار داشتند که محیط اجتماعی و توسعه سیاست های مربوط به آن و برنامه های استفاده از دوچرخه در افزایش دوچرخه سواری موثر است.  با این وجود، در این دوره ، محدودیت های اجتماعی این مسئله را از اهمیت متوسطی برخوردار ساخته است.

۵- مزیت مالی و اقتصادی:

اهمیت و تأثیر مزایای مالی نشان دهنده ارزش استفاده از دوچرخه برای کاربران آن است.  دوچرخه سواری باعث صرفه جویی در وقت و هزینه می شود که برای کاربران بسیار ارزشمند است.  در همین رابطه، Börjesson و  Eliasson در سال ۲۰۱۲ اظهار داشتند که با پیشرفت در صنعت دوچرخه و افزایش سرعت و راحتی آنها ، استفاده از دوچرخه برای کاربران مقرون به صرفه خواهد بود.  در نتیجه ، توسعه شبکه های مبتنی بر دوچرخه در شهر می تواند در هنگام شیوع اپیدمی ها ، پشتیبانی بهتری از کاربران ایجاد کند.

 ۶- مزیت مکان دسترسی:

ایجاد و استقرار تعداد مناسب ایستگاه دوچرخه سواری در مناطق مسکونی و دسترسی آسان به آنها، باعث افزایش تعداد کاربران دوچرخه در هنگام شیوع بیماری های همه گیر می شود.  Branion و همکاران (۲۰۱۹) اظهار داشتند که دسترسی بیشتر به زیرساخت های دوچرخه ، به ویژه ایستگاه ها و خطوط دوچرخه سواری، با افزایش احتمال دوچرخه سواری در شهر همراه است.  در نتیجه ، پیشنهاد می شود که ضمن ایجاد مکانهای در دسترس برای کاربران ، باید به کنترل شیوع بیماریهای همه گیر برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی توجه شود.  حفظ فعالیت بدنی منظم در حین قرنطینه برای جلوگیری از شرایط سلامتی مزمن در آینده به دلیل سبک زندگی بی تحرک، ضروری است.  در مواقع بحرانی ، مراقبت های پزشکی عملکردی و خدمات اجتماعی از بالاترین اولویت برخوردار است. برای جلوگیری از پریشانی جسمی و روحی ، دولت ها ، مقامات بهداشت عمومی و خود مردم نیز باید به فعالیت بدنی در طی همه گیری های COVID-19 توجه کنند (Jakobsson و همکاران ، ۲۰۲۰).  بنابراین، مطالعات هدفمند در مورد حمل و نقل جامعه می تواند سلامت را بهبود بخشد و در نتیجه امید به زندگی در طی همه گیری را افزایش دهد.

 

منبع:

Saatchian V, Azimkhani A, Türkmen M, Laein DD. Cycling as Transportation & COVID-19: Advantages of Shared Bicycles during Epidemics. Sport Mont. 2021;19(1):51-7.

مترجم مطلب: سمانه ابراهیمی

گردآورنده: واحد تبلیغات انرژی موتور

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.