Scroll to top

ایمنی و سلامت در دوچرخه‌سواری

ایمنی و سلامت در دوچرخه‌سواری

ناآشنایی ورزشکار در انتخاب، تعامل و استفاده درست از دوچرخه، لوازم دوچرخه سواری و در نتیجه تکنیک نامناسب از آن موجب بروز آسیب در دوچرخه‌سواران و از بین رفتن ایمنی و سلامت در دوچرخه‌سواری می شود.
مهم ترین عامل حفظ ایمنی و جلوگیری از آسیب استفاده از دوچرخه استاندارد است. وزن، سایز، لوازم دوچرخه مثل: تنه، طوقه، زین، کمک فنر، ست دنده و ترمز، فرمان و …. عوامل موثر براستاندارد بودن یا نبودن یک دوچرخه هستند.
استفاده از لوازم ایمنی مناسب هم عامل مهم دیگر است. به سر گذاشتن کلاه ایمنی، پوشیدن دستکش، گذاشتن عینک ورزشی و به پا کردن شلوار و یا شورت پد دار مهم ترین مواردی هستند که در حین دوچرخه سواری باید آنها را رعایت کنیم.

انتخاب سایز مناسب دوچرخه برای هر فرد با توجه به ارتفاع قد، اندازه فاق و وزن وی هم از اهمیت بالایی برخوردار است. همینطور دوچرخه باید مناسب برای سبک سواری و محیط مورد نظر فرد انتخاب شود، سبک های سواری به سه دسته کلی: جاده، کوهستان و دو منظوره تقسیم می شوند. هر کدام از این سبک ها خود دارای دسته بندی های زیادی است که در حین انتخاب دوچرخه باید آنها را مدنظر قرار داد.
مورد بعدی هماهنگی اندازه های هر دوچرخه با اندازه های فرد استفاده کننده از آن است. شاید کمتر وسیله ورزشی را بتوان نام برد که مانند دوچرخه بر روی بدن تاثیر بگذارد و ارگونومی آن بر استفاده بهتر از آن تا این اندازه موثر باشد. بسیاری از مشکلات و آسیب های ایجاد شده در حین دوچرخه سواری به علت استفاده از دوچرخه غیر استاندارد، میزان نبودن ارتفاع زین، جلو و عقب بودن زین، ارتفاع فرمان، فاصله دسته ها از هم، طول فرمان و رکاب، و بسیاری از متغیرهای این چنینی ایجاد می شوند. خوشبختانه با پیشرفت تکنولوژی ورزشی و با استفاده از دستگاه های بسیار دقیق تنظیم، سایز و فیت کردن دوچرخه در برخی از مجموعه های بزرگ انجام می شود.

عامل مهم دیگر در بروز آسیب های ناشی از دوچرخه سواری و ایجاد دردهای اندام، فشار بیش از حد ورزشکار به بدنش است. چون می خواهد به سرعت به حد مورد انتظار خود برسد در نتیجه فشار زیادی به بدن وارد می کند. اگر تاندون ها و رباط های وی هنوز قابلیت انعطاف لازم را برای تحمل ورزش سخت و طولانی مدت پیدا نکرده باشد و یا قدرت عضلات فرد به اندازه کافی نباشد، ورزشکار دچار مشکل خواهد شد. عدم تعادل بین قابلیت انعطاف بافت های نرم و مفاصل و کم بودن قدرت عضلانی فرد از یک طرف و فشار زیادی که ورزشکار به خود می آورد از سوی دیگر می تواند موجب بروز آسیب شود. کشیدگی های عضلانی و تاندونی از شایعترین آسیب های دوچرخه سواری هستند که می تواند به علت همین ناهماهنگی ایجاد شود. استفاده از برنامه تمرینی زیر نظر یک مربی دوچرخه سواری می تواند از بروز این آسیب ها جلوگیری کند.
همینطور گرم کردن بدن با حرکات کششی مناسب قبل از شروع دوچرخه سواری و سرد کردن پس از اتمام تمرین، در آمادگی بدن برای ورزش و کاهش دردهای عضلانی پس از آن بسیار موثر است.
بنابراین برای جلوگیری و به حداقل رساندن آسیب رعایت نکات زیر برای هر دوچرخه سوار لازم است:
انتخاب دوچرخه استاندارد و مناسب، تنظیم و سایز کردن دوچرخه، استفاده از لوازم ایمنی، بهره گیری از کمک یک مربی، گرم کردن قبل و سرد کردن پس از پایان تمرین.

 

گردآورنده: واحد تبلیغات انرژی موتور
مترجم مطلب: سمانه ابراهیمی
منابع:

۱. Holliday, W., 2021. Performance variables associated with bicycle configuration and flexibility.
2. Yalan, Y., Litao, L. and Fu, R., 2021, July. The Relationship Between the Position of Bicycle Saddle and Human Comfort Based on Jack. In International Conference on Applied Human Factors and Ergonomics (pp. 328-335). Springer, Cham.
3. Rathod, B.R., Dhongade, G.K., Pande, S.N. and Mankar, A.G., 2020. Ergonomic Study of Bicycle Handle-A Review.
4. Bini, R., Hume, P.A. and Croft, J.L., 2011. Effects of bicycle saddle height on knee injury risk and cycling performance. Sports medicine, 41(6), pp.463-476.

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *