Scroll to top

دوچرخه سواری و آسیب های مچ دست

به علت تکنیک اشتباه در گرفتن دسته دوچرخه، آسیب هایی به مچ دست در دوچرخه سواران وارد می شود که سندروم تونل کارپ و سندروم تونل اولنار از این دسته هستند.

سندروم کانال کارپ معمولا به علت انحراف شدید مچ دست به عقب در حین گرفتن دسته دوچرخه ایجاد می شود. در این حال عصب مدیان در مچ دست تحت کشش و فشار زیاد قرار گرفته و علائم اختلال بصورت بی حسی و گزگز در انگشتان دوم و سوم دست بروز می کند. برای پیشگیری از آن باید دقت کرد تا در حین گرفتن دسته دوچرخه، دست در امتداد ساعد قرار گرفته و مچ دست زیاد به عقب انحراف پیدا نکند.

 

سندروم تونل اولنار یا فلج دسته دوچرخه (Handlebar palsy) در دوچرخه‌سواران به علت فشار دسته دوچرخه به عصب اولنار در ناحیه مچ دست ایجاد می شود. این آسیب بیشتر در دوچرخه‌سوارانی به وجود می آید که در موقع گرفتن دسته دوچرخه مقدار زیادی از وزن تنه خود را بر روی مچ دست انداخته و برجستگی استخوانی که در مچ دست در طرف استخوان اولنار قرار دارد را بر روی دسته دوچرخه فشار می دهند. علائم این اختلال به صورت احساس خواب رفتگی انگشتان کوچک دست است. گاهی اوقات همراه با این علائم حسی علائم حرکتی بصورت احساس ضعف و کاهش قدرت در انگشتان دست و یا حتی تغییر شکل و انحراف انگشتان کوچک دست به پشت و یا لاغر شدن عضلات بین استخوان های کف دست نیز ایجاد می شود. راه پیشگیری از این مشکل این است که در هنگام دوچرخه سواری ارتفاع دسته دوچرخه را طوری تنظیم کنیم که فشار وزن کمتر به مچ دست وارد شود و در حین دوچرخه سواری وضعیت مچ دست بر روی دسته دوچرخه را مرتبا تغییر دهیم.

منبع: واحد تبلیغات شرکت انرژی موتور   ترجمه : سمانه ابراهیمی

 

Reference: 1- de Castro Sparapani, F.V., Fernandes, M., Bocca, L.F., Nakachima, L.R. and Cavalheiro, S., 2020. Acute handlebar syndrome: Two extremes of a challenging diagnosis. Surgical neurology international, 11. 2- Patterson, J.M.M., Jaggars, M.M. and Boyer, M.I., 2003. Ulnar and median nerve palsy in long-distance cyclists: a prospective study. The American journal of sports medicine, 31(4), pp.585-589.

Post a Comment

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.