Scroll to top

تهران گردی با دوچرخه

برنامه تهران گردی با دوچرخه
تاریخ۲۱ شهریور ماه سال ۹۹

در ساعت ۸ صبح جمعه طی هماهنگی با ۷۵ نفر از همرکابانی که ثبت نام نموده بودند در ابتدای خیابان لاله زار جنب باشگاه دماوند گردهم آمدیم.
با اجرای حرکات کششی و نرمش برنامه آغاز شد.
در ادامه سرپرست برنامه با معرفی نماینده شرکت انرژی موتور، جاینت و لیو سرکار خانم ریحانه نوروزی و همچنین یکی از مسئول های گروه دوچرخه سواری ریچرخ آقای مهدیار حشمتی و مسئول های فرهنگی و تاریخی سرکار خانم دکتر انصاری و آقای سیامک شایانپور برنامه را ادامه دادند.
با توضیحات آقای امیررضا صدیقیان در مورد بافت تاریخی خیابان لاله زار، سینماها، تئاترنصر، گراندهتل،خانه اتحادیه، خانه تیمسارمهنا، کارخانه آرگو، منزل سفیر دانمارک و منزل صادق هدایت، شیرینی مینیون و شیرینی فروشی نوشین همراه شدیم.
شروع برنامه رکاب زنی ازخیابان انقلاب به سمت خیابان سعدی،چهارراه مخبرالدوله و میدان بهارستان همراه بود.
اولین توقف بعد از لاله زار میدان بهارستان بود در ضلع جنوب غربی میدان جمع شدیم. سرکارخانم انصاری شروع به توضیحات در مورد میدان مخبرالدوله ،ساختمان مجلس، مسجد سپهسالار و… پرداختند.
با عبوراز خیابان سرچشمه قبل از سه راه سیروس بسمت شرق متمایل شدیم و پایین تر از بیمارستان سپیر وارد کوچه ای قدیمی شدیم در اواسط کوچه توقف نموده و دوچرخه ها را در محل امنی کنارهم قرار دادیم و برای جلوگیری از ازدحام و سروصدا به دو گروه تقسیم شده و هر گروه به صورت جداگانه با توضیحات سرپرست در مورد پهلوان سیدحسن شجاعت (رزاز) مسیری کوتاه را تا منزل این پهلوان نامی ایران که امروز در اختیار آقای علی جعفرنژاد میباشد و با نام هاستل آرین شناخته میشود راهی شدند.
در این محل نیز خانم انصاری به شرح تاریخچه ابنیه قدیمی، نوع معماری، درب و پنجره ها، هشتی ها و غیره توضیحات مفیدی ارایه نمودند که بسیار مورد توجه اعضای تیم قرار گرفت. این بخش نیز با پذیرایی پرسنل مهمانخانه رزاز به پایان رسید.
پس از خروج از محله امامزاده یحیی وارد منطقه بازار شدیم که با عبور از خیابان بوذرجمهوری شرقی توقفی در ابتدای بازار و محله عودلاجان داشتیم که لیدر به توصیف این منطقه پرداخت و توقف بعدی در ابتدای محله ی پامنار بود که آقای سیامک شایانپور شرحی در مورد این محله، ساکنان آن، کوچه مروی و مشاغل سابق آن و بناهای تاریخی پرداختند و در ادامه وارد خیابان ناصرخسرو شدیم جلوی شمس العماره و تکیه دولت توقفی داشتیم که خانم انصاری در مورد این محلها و همچنین شمس العماره، کاخ گلستان وغیره پرداختند.
با ادامه مسیر به سمت شمال از منطقه بازار خارج شدیم و با عبور از سرخیابان صوراسرافیل وارد سعدی جدید شدیم و در ادامه به سمت غرب رکاب زده با عبور از میدان توپخانه، اداره رادیو، پست و تلگراف وارد خیابان سی تیر (قوام سلطنه) سابق شدیم.
روبروی موزه ملی ایران ایستادیم و در مورد این خیابان، موزه ها و تاریخچه ی آنهاخانم انصاری برایمان به صورت جامع و کامل گفتند و با ثبت عکس دسته جمعی به سمت شمال ادامه مسیر داده ازخیابان سی تیر وارد جمهوری (نادری) سابق شده از خیابان فردوسی تا میدان فردوسی و ادامه تا دروازه دولت رکاب زده وارد موزه پمپ بنزین دروازه دولت شدیم که مورد استقبال گرم و صمیمی سرکار خانم اسماعیلی مدیر محترم این مجموعه قرار گرفتیم.
با توضیحات ایشان در مورد تاریخچه این موزه و بازدید رایگان از کل مجموعه برنامه به بخش پایانی خودش نزدیک شد.
در بخش پایانی سرپرست بار دیگر مراتب قدردانی خود را از لیدرهای محترم فرهنگی و تاریخی، لیدرهای بخش دوچرخه سواری، مدیران دو مجموعه مهمانخانه رزاز و موزه دروازه دولت ابراز داشت و هدایایی نفیس از طرف شرکت انرژی موتور، جاینت تقدیم سه عضو ۱۱،۱۰،۶ ساله تیم گردید.
هدف از این برنامه ترویج فرهنگ دوچرخه سواری شهری و بازدید از اماکن فرهنگی و تاریخی تهران قدیم بود.
سپاس از همراهی و همدلی:

مدیر محترم استودیو طراحی و دیزاین لی اوت
سرکارخانم دکتر سیما انصاری
عوامل رادیو ورزش
در پایان سپاس فراوان ازسرپرست این برنامه آقای امیررضا صدیقیان داریم که با رویکرد فرهنگی تیم ۷۵ نفره رکاب زنی دراین مسیر را هدایت و سرپرستی نموده و خاطره ای خوش برای تک تک نفرات ساختند.